اخبار فناوري و ديجيتال اخبار فناوري و ديجيتال .

اخبار فناوري و ديجيتال

فناوري اطلاعات چيست

فناوري و اطلاعات

فناوري اطلاعات دنياي جديدي از علوم را عرضه كرد .عبارت فناوري اطلاعات (IT) يا به تعبير كاملتر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) فن آوري اطلاعات و ارتباطات ITC چيست نگاهي به تعاريف بنيادي فن آوري اطلاعات IT مخفف عبارت انگليسيInformation & Communication Technology است .منظور از آن مجموعه ابزارها و روش هاي لازم براي توليد، پردازش، نگهداري، توزيع و انهدام سيستم هاي مبتني بر اطلاعات به معني فراگير آن (شامل متن، صوت و تصوير) است و به مجموعه اي گفته مي شود

در فن آوري اطلاعات و ارتباطات ۴ فرآيند نهفته ودروني است

اول: توليد،

دوم ، پردازش

سوم ذخيره

چهارم بازيابي

پنجم انتقال اطلاعات كه در ابتدا و قبل از حضور ارتباطات امروزين و با نبود مبحث انتقال اطلاعات تنها فن آوري به فن آوري اطلاعات موسوم بود

اجزاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات ICT كه داراي يكي از اجزاي زير باشد:

– سخت افزار (Hard ware)

– نرم افزار (Software)

– سيستم هاي ارتباطي (Communication Systems)

در ابتدا چند واژه اصلي در مقوله فناوري اطلاعات، تعريف و تفاوت بين آنها را به منظور روش شدن بحث، تشريح مي كنيم.

داده data :

بر اساس تعاريف موجود در منابع،‌ مي توان چنين داده يا ديتا DATA را تعريف نمود :

داده ها گروهي از نمادها،‌كلمات، اعداد، نمودارها و حقايق گسسته و بي مفهومي هستند كه رخدادها را نشان مي دهند.

داده ها حقايقي هستند كه از طريق مشاهده و‌تحقيق بدست مي آيند. مواد خامي كه هنوز پردازش نشده اند مانند تاريخ و مقدار يك صورتحساب، تعداد پرسنل شركت،‌ جزئيات ليست حقوق. در مثال ساده تر ؛ تاريخ تولد شما در ابتدا در برابر سن شما يك داده محسوب مي شود كه براي استفاده پس از پردازش و اعلان سن شما به اطلاعات بدل مي شود

اطلاعات Information :

اطلاعات را بر اساس تعاريف موجود در منابع،‌ مي توان چنين تعريف نمود :

اطلاعات، داده هاي پردازش شده و حقايقي با مفهوم هستند كه به توصيف و تعريف داده ها مي پردازند و توسط گيرنده پيام درك و تفسير مي شوند.

در واقع داده ها با افزودن۵ ويژگي شامل زمينه (Context) ، طبقه بندي (Categorization) ، محاسبه (Calculation) ، اصلاح (Correction) ، و جمع شدگي (Condensation) ، به اطلاعات تبديل مي شوند.

اصول تبديل داده به اطلاعات

هنگام تهيه گزارش ها، بايد از نيازها، تحصيلات و موقعيت كاربران و استفاده كنندگان در سازمان آگاه باشيم و داده ها را بر اساس نياز آنان به اطلاعات مورد نظر تبديل كنيم. همچنين اطلاعات بايد دقيق و به روز باشند به طوري كه باعث بهبود تصميمات شوند.پارامترهاي به موقع بودن، مناسبت، دقت، جزئيات، تكرار و قابليت فهم به عنوان ويژگي هاي اصلي اطلاعات مطرح هستند. دانش: اطلاعات در مرحله بعدي اين فرايند به وسيله پرسنل سازمان به دانش تبديل مي شود. براي توليد دانش در يك فرايند نياز به اطلاعات، نيروي انساني و مديريت دانش داريم. دانش از مهمترين نتايج اين فرايند است كه باعث ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان مي شود.

امروزه دانش را به عنوان مهمترين منبع نوآوري، بهره وري انسانها و در نهايت رشد و بقاي سازمان مي شناسند. در منابع علمي معتبر نيز دانش را آميخته اي از نظرات تجربيات، تئوري ها، الگوها، مهارت و سرمايه هاي اطلاعاتي تعريف مي كنند.

اطلاعات چيست و چگونه تعريف مي شود

به اين ترتيب اطلاعات پاسخگوي سئوالاتي مانند چه چيزي (What) ، چه كسي (Who) ، چه زماني (When) ، و كجا (where) است و دانش نيز پاسخگوي سئوالات چگونگي (How) است. خرد: پس از ايجاد دانش، خرد يا بينش (Wisdom) مرحله نهايي اين فرايند است.

خرد يا بينش در برگيرنده مباني، اصول و الگوي اوليه براي فهم و به كارگيري دانش مناسب براي يك منظور خاص يا معين است. به عبارت ديگر دانش روش پياده سازي و استفاده از اطلاعات و پاسخي براي سئوال چرا (Why) است. ارتباطات براي اينكه از اطلاعات تهيه شده استفاده شود بايد آن را در اختيار كاربر قرار داد و اين انتقال از طريق مفهوم ارتباطات انجام مي شود. ارتباط چندين شكل مختلف دارد مانند مكالمه حضوري، مكالمه تلفني، ملاقاتهاي رسمي، نامه ها و گزارش ها.

عوامل ارتباطات نامطلوب

بايد از هر گونه عاملي كه باعث ارتباطات نامناسب مي شود مانند نوشتار ضعيف يا غير منطقي، طراحي بد، تصوير با كيفيت پايين و اختلالات فيزيكي اجتناب كرد. بهترين نوع ارتباط نوعي از ارتباط است كه گيرنده و فرستنده هر دو مفهوم يكساني را برداشت كنند و علي رغم همه پيشرفت هاي قرن بيستم هنوز ارتباطات مناسب به ندرت انجام مي شود. بنابراين مديران فناوري اطلاعات سازمانها مي بايست با تدابير لازم و آماده سازي اين بستر نسبت به بهبود سطح ارتباطات سازمان اقدام كنند.

سيستم هاي اطلاعاتي

همانطوري كه مي دانيد تعريف سيستم عبارت است از مجموعه اي از اجزاي به هم پيوسته كه براي تحقق هدفي واحد، با هم در تعامل هستند. هر سيستم از ورودي ها، خروجي ها، فرايند، بازخورد و محيط تشكيل شده است. سيستم اطلاعاتي نيز به سيستمي گفته مي شود كه براي كاربران سازمان به منظور حمايت و پشتيباني از تصميم گيري ها اطلاعات تهيه مي كند مثلاً يك سيستم حقوق و دستمزد (چه به صورت دستي و يا مكانيزه (CBIS) يك سيستم اطلاعاتي تلقي مي شود.

از انواع سيستم هاي اطلاعاتي مي توان سيستم هاي زير را نام برد:

– سيستم پردازش داده ها (DP)

– سيستم اطلاعات مديريت (MIS)

– سيستم پشتيباني تصميم گيري (DSS)

طرح جامع فناوري اطلاعات IT Master Plan

با توجه به رشد سريع فناوري اطلاعات در عرصه هاي مختلف و نياز و وابستگي روز افزون (به ويژه در سازمان هاي متوسط و بزرگ) به اين فناوري، يكي از وظايف مهم مديران IT در سازمانها، به هنگام كردن سازمان با اين تغييرات روز افزون است. به طوري كه با حداقل هزينه، بهترين انتخاب را داشته باشند. طرح جامع فناوري اطلاعات سندي است كه در آن پس از انجام بررسي هاي كارشناسانه ابتدا وضعيت موجود سازمان و سپس نيازها و برنامه هاي سازمان به منظور تامين كليه نيازهاي اطلاعاتي به صورت هماهنگي با ماموريت و چشم انداز كلي سازمان تبيين مي شود.

با توجه به اينكه فناوري اطلاعات هزينه هاي زيادي را به سازمان تحميل مي كند مديران فناوري اطلاعات، بايستي در طرح جامع فناوري اطلاعات خود، مسائل اقتصادي را به دقت تشريح و عواقب آن را مورد بررسي قرار دهند تا در نهايت بتوانند بهترين گزينه را براي سازمان خود انتخاب كنند و هماهنگ با ساير برنامه هاي سازمان در راستاي ايجاد ارزش افزوده قرار گيرند.

آشنايي با مفاهيم بنيادي فرآيند فن آوري اطلاعات و ارتباطات

تبديل اطلاعات Conversion

تبديل اطلاعات يعني تبديل اطلاعات از داده به اطلاعات يا از شكلي از اطلاعات به شكل ديگر در كليه ابتدا آغاز فرآيند موجود

براي مثال اسكن كردن يك متن و تبديل آن به يك فايل .

ذخيره سازي اطلاعات Storage

ذخيره سازي اطلاعات را مي توان چنين برداشت نمود هرگونه عملياتي كه اطلاعات را برروي يك رسانه ذخيره كند معنا رسانه اينجا معنا خاص يك وسيله ايست كه قدرت ذخيره و بازيابي وبعبارتي بازخواني اطلاعات را داشته باشد.

براي مثال ذخيره كردن صدا بر روي CD يا ذخيره كردن اطلاعات عمل رايت موسيقي بر روي سي دي دخيره سازي اطلاعات بر روي رسانه Cd تعريف مي شود

پردازش اطلاعات Processing

هرنوع عمليات بر روي داده يا اطلاعات در مسير فرآيند توليد، ذخيره و بازيابي و انتقال اطلاعات و يا تبديل داده به اطلاعات را به گونه اي كه اطلاعات موجود را با افزايش افزوده همراه سازد پردازش اطلاعات تعريف مي كنند

براي مثال محاسبه حقوق و دستمزد يا تهيه تراز مالي و يا محاسبه اقلام مورد نياز براي خريد اين مثالي از ايجاد ارزش افزوده اطلاعات است اما اگر تاريخ تولد من را بگيريد بعنوان داده و خروجي اتان سن من باشد اينهم پردازش تبديل داده به اطلاعات محسوب مي گردد

تبادل اطلاعات Communication

هرنوع عملياتي كه برروي اطلاعات در مسير فرآيند توليد، ذخيره و بازيابي اطلاعات انجام شود تبادل اطلاعات يا به تعبير من انتقال اطلاعات محسوب مي شود

مانند ارسال يك يا چند فايل از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر ، مثالي عيني تر، همين اينترنت در آن انتقال اطلاعات از كامپيوتر مادر و سرور ميزبان وبلاگ من به كامپيوتر و نرم افزار مرورگرشما انجام مي شود.

تحليل اطلاعات Analysis

هر گونه عمليات و فرآيندي كه به تحليل هوشمند، هدفمند و هوش گراي اطلاعات بدل شود تحليل اطلاعات گويند ، تحليل اطلاعات و پردازش اطلاعات در هوشمندي و تحليل محتوايي دروني متفاوت مي باشند اما از لحاظ خروجي و ارزش افزوده اطلاعات برابر هستند .مانند نرم افزارهاي هوشمند طراحي صنعتي و ساختماني.

انهدام اطلاعات Delete

هر نوع فرآيندي كه باعث از بين رفتن و خروج بخشي از اطلاعات در فرآيند ذخيره ، بازيابي و انتقال اطلاعات شود انهدام اطلاعات تعريف مي شود بديهي است انهدام اطلاعات جز پردازش است كه به نتيجه نابودي وجودي اطلاعات ختم مي شود!!!!

مانند حذف اطلاعات اضافه و غيرضروري يك كامپيوتر

يك مثال عيني :

يك خبرگزاري داريم در اين خبرگزاري فرضي به فن آوري اطلاعات رو آورده و كليه عمليات خود را با فن آوري اطلاعات انجام مي دهد و چهار اصل ذخيره ، بازيابي ، پردازش و انتقال اطلاعات را انجام مي دهد.

خبرنگار فرضي اين خبرگزاري ، خبر خود را به وسيله سخت افزار كامپيوتر و نرم افزار ويراستاري تحرير مي كند و در قسمتي از كامپيوتر خود ذخيره مي كند( ذخيره اطلاعات) سردبير خبر را بازخواني مي كند وتصحيح مي نمايد ( بازيابي اطلاعات) ؛ و آن را روي سرور برمبناي خروجي و فرمت خاص مي دهد ( پردازش اطلاعات ) حال اين خبر برروي شبكه ملي پخش مي شود( انتقال اطلاعات) پس چهار اصل اطلاعات را داراست.

تعبير اصول فرآيند فن آوري اطلاعات و ارتباطات در مثال خبرگزاري

اين چهار اصل خبرگزاري را به فن آوري اطلاعات سوق داده است .

تبديل اطلاعات براي مثال اسكن كردن يك متن و تبديل آن به يك فايل.

ذخيره سازي اطلاعات پس از تايپ خبر و مقاله در روي حافظه دايمي كامپيوتر خبرگزاري ذخيره شود.

پردازش اطلاعات : ارقام و اعداد با كامپيوتر محاسبه و در خبر درج شود يا خبري مورد پردازش و ويرايش قرار گيرد

تبادل اطلاعات : خبر به صورت فايل و با فاكس ميل به دفتر مركزي مخابره شود!!!

تحليل اطلاعات يك نرم افزار غلطهاي احتمالي را تصحيح و از لحاظ نگارش خبر را ويراستاري كند انهدام اطلاعات: رييس خبرگزاري عصباني و خبر را از خروجي خبرگزاري پاك كند دليلش خوب ديگه!!!!

فن آوري اطلاعات در يك نگاه!!

فن آوري مربوط به سخت افزار و نرم افزار كامپيوتر براي پردازش ، ذخيره سازي و انتقال اطلاعات است.فن آوري اطلاعاتIT علم و مهارت هاي همه جنبه هاي محاسبات ، ذخيره سازي اطلاعات و ارتباطات است . آي تي IT مبحث جديدي است كه به سرعت رشد كرده و تغييرات بنيادي در دنياي كنوني ايجاد مي كند ، اين تغييرات ناشي از انجام روش هاي تجاري جديد ، ايجاد تنوعات و سرگرمي هاي جديد و به وجود آوردن هنرهاي جديد مي باشد.

تكنولوژي اطلاعات شامل موضوعاتي است كه به علم و تكنولوژي كامپيوتر ، طراحي ، توسعه ، نصب و پياده سازي سيستم ها و نرم افزارهاي اطلاعاتي مربوط مي شود.

فن آوري اطلاعات به طراحي و استفاده از كامپيوتر و ارتباطات براي حل انواع مختلف مسايل مربوط مي شود. بسيار جالب توجه است كه كامپيوترهايي كه در ۵ سال پيش توليد شدند ، اكنون در تعداد زيادي از سازمان هاي بزرگ استفاده مي شوند.

ما پذيرفته ايم كه تقريبا تمام صورت حساب ها و پرداخت هاي ما از ادارات دولتي و سازمان هاي بزرگ توسط كامپيوتر چاپ مي شوند و خدماتي مانند Bankcard و Medicare فقط به دليل وجود آنكه كاربردهاي كامپيوتر بسيار متنوع است ، از چاپ صورت حساب ها گرفته تا كنترل كوره هاي بسيار حساس ، همه آنها نياز دارند كه اطلاعاتشان در كامپيوتر ذخيره شده و برنامه ها توسط كامپيوتر با مهارت اداره شوند.

با تعاريف و تاريخچه فن آوري اطلاعات Information Technology آشنا شويم

ملل عقب مانده در جهان امروز آنهايي هستند كه بسيار دير به مرحله انقلاب با تعاريف و تاريخچه فن آوري اطلاعات Information Technology آشنا شويمصنعتي خود گام نهادند ، در آينده نزديك ملل عقب مانده آنهايي خواهند بود كه دير به مرحله انقلاب اطلاعاتي وارد مي شوند .

تعريفي از فناوري اطلاعات (IT)

اطلاعات (Information)

مطالبي است كه از داده هاي خامي استخراج شود ؛ بعبارتي اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده‌ها است كه از راه‌هاي خاصي پس از پردازش بدست مي‌‌آيد. به عبارت ديگر اطلاعات داده ايست كه توضيح و تفسير شده باشد مثلاً، با داشتن تاريخ تولد فردي بعنوان داده، مي توان به اطلاعاتي چون تاريخ تولد و يا تفاوت سني وي با خودمان پي بريم .

فن آوري (Technology)

تركيبي از مهارت‌ها ، دانش‌ها؛ توانايي‌ها ، مواد ،ماشين‌ها و ابزارها است كه انسان از آن براي تبديل و يا تغيير مواد خام به اجناس ارزشمند يا خدمات استفاده مي‌كند.

فن آوري اطلاعات

تكنولوژي است كه براي ذخيره ، بازيابي ،انتقال و پردازش اطلاعات استفاده مي‌شود. امروزه سازمانها و موسسات از تكنولوژي اطلاعات استفاده مي‌كنند تا با بهره گيري از ذخيره ، بازيابي ،انتقال و پردا زش اطلاعات مديريت نوين را در مجموعه خود اعمال كنند.

يك مثال ساده از تكنولوژي اي تي

فرض كنيم در يكي از دفاتر خبرگزاري در منطقه اي ، با بهره گيري از فن آوري اطلاعات روش نويني را در عرصه خبر ارايه مي دهند، بدين معني كه در دفتر چندين سيستم رايانه وجود دارد كه با بهره گيري از شبكه داخلي با هم در ارتباط اند و هر يك به منظور تايپ ، ويرايش و ارسا ل خبر مجهز به نرم افزارهايي هستند. اين مركز مجهز به زير ساختارهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات است .به كليه فن و اقداماتي كه به كمك اين مجموعه مي آيد تا توليد و انتشار خبر را انجام دهند ؛ در اصطلاح مهندسي ، فن آوري اطلاعات مي گويند.

به بياني ديگر علاوه بر تجهيزات شبكه داخلي و امكانات اينترنتي كه اين دفتر را به مركز تهران متصل و امكان مخابره و يا دريافت اخبار را فراهم مي سازد كليه تجهيزات مخابراتي ، دوربين هاي ديجيتالي و امكانات سخت افزاري و نرم افزاري ديگز نيز شامل زيرساختارهاي اين فن آوري مي شوند.يعني كليه عوامل و خدماتي كه در انتقال اطلاعات در شبكه محلي و جهاني ، ذخيره اطلاعا ت بعنوان سابقه خبر ، بازيابي اطلاعات (باز خواني خبر) و پردازش اطلاعات كمك مي نمايند جز زيرساختار فن آوري هستند.به دانش بهره گيري از اين زيرساختارها فن آوري اطلاعات و ارتباطات گويند البته مثالي كه ذكر شد هرگز تمام ابعاد خصوصيا ت و ويژگيهاي فن آوري اطلاعات را در بر نخواهد گرفت ، تنها تعريف ساده از يك اصطلاح فني ، پيچيده وبحث برانگيز در مثالي نمادين ارايه شد .

مفهم فن آوري اطلاعات و ارتباطات

همان مفاهيم فن آوري اطلاعات را شامل مي گردد و چهار عنصر ۱- ذخيره اطلاعات ۲- بازيابي اطلاعات ۳- پردازش اطلاعات ۴- انتقال اطلاعات را به همراه دارد اما در اين فن آوري اطلاعات نقش انتقال اطلاعات برجسته تر است و به نوعي لوازم سخت افزاري و مخابراتي مانند كامپيوترهاي ميان بر، شبكه هاي كامپيوتري و ماكرويوها ، خطوط خاص مخابراتي ايكس ۲۵ نقش بارزتر دارد يعني ارتباطات نيز در مباحث نقشي معادل اطلاعات دارد البته متخصصين در اين امر تفاوتهايي را قايلند ولي در مجموع ما هميشه فن آوري اطلاعات و فن آوري اطلاعات و ارتباطات را يكي فرض كرده ايم

تاريخچه فن آورى اطلاعات

پس از دردسترس قرارگرفتن كامپيوتر درسال ۱۹۵۰ ميلادى، اولين كاربرد علمى كه كامپيوتر درآن استفاده شد انتخابات رياست جمهورى آمريكا درسال ۱۹۵۱ بود. درسال ۱۹۶۰ با حضور كامپيوتر بزرگ (Main frame) ايده توسعه پايگاه هاى اطلاعاتى متمركز اطلاعات ومفهوم انفورماتيك(داده پردازي) شكل گرفت وكاربردآن درحوزه مديريت اطلاعات طرفداران بيشترى پيدا كرد.

اين ايده درسالهاى ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بصورت استفاده از سيستم هاى هوشمند وكمك به تصميم گيرى شكل قوى ترى به خود گرفت وايده اصلى اتوماسيون ادارى وسيستم هاى بدون كاغذ را تقويت نمود. دركشورهاى ديگر مثل ژاپن ، آلمان، انگلستان وغيره نيز كاربردهاى كامپيوتر درزمينه خدمات بانكدارى، هتلدارى، مديريت پروژه هاو… رشد نمود.

ضعف اين سرويس ها وكاربردها درنبود سيستم هاى قوى ارتباطى بيشتر مشخص شد زيرا باوجود تلفن وتلگراف امكان انتقال اطلاعات با حجم بالا امكان پذير نبود وقدرت سيستم هاى محاسباتى وكاربردهاى انفورماتيك آن تنها درحوزه هاى محدود قابل استفاده بود.

بارشد روزافزون شبكه هاى كامپيوترى وقدرت ارسال اطلاعات علاوه برصدا، ازطريق شبكه هاى مخابراتى دردهه ۱۹۸۰ گستره كاربردهاى انفورماتيك ازطريق شبكه رو به فزونى گذاشت . سپس با پيوند تاريخى قدرت محاسباتى كامپيوترها وامكان ارسال اطلاعات ، فن آورى اطلاعات (IT) متولد شد.

بطوركلى به مجموعه تكنيكهاو ابزارها وعلومى اطلاق ميشود كه درانجام فعاليتهاى جمع آورى، ذخيره، بازيابى، پردازش و… توزيع انواع اطلاعات (تصوير، داده، صدا و…) درهرسطحى ازكيفيت وكميت مشاركت دارند.

مديريت فناوريهاي ارتباطات و اطلاعات(ITs ) در سازمان

نگاه نوين به مسائل مديريتي ايجاب مي كند كه مديران به سادگي از كنار نقش تاثير گدار فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي عبور نكنند. ورود گسترده رايانه و ابزارهاي جانبي آن به درون ساختار اجرايي و اداري سازمان ها و گسترش اقبال عمومي مديران به انجام اطلاع رساني در حيطه شبكه جهاني اينترنت حتي به صورت ظاهري امري است كه بايد با توجه و درايت خاصي به آن نگاه كرد. و راهكارهاي مناسب را در بستر هاي موجود مشخص و به كاربست تا ابزارهاي موثر در پيشرفت شاخص هايICT در سازمان به بهترين نحو ممكن، چه از نظر كمي و چه از جنبه كيفي مورد استفاده قرار گيرد.

ضمن اينكه از تحميل هزينه هاي اقتصادي نامعقول بر دوش سازمان جلوگيري كند. گسترش و پيچيدگي علوم رايانه و فرآيندهاي توليد تا توزيع اطلاعات با توجه به تنوع تخصصهاي علمي و فني به حدي است كه هركس نمي تواند به تنهايي در تمام ابزارهاي اطلاعاتي و ارتباطي صاحب دانش هاي لازم باشد.با اين وجود مدير يك سازمان بايد در حد لازم از اطلاعات تخصصي و پايه برخوردار باشد. اما امروزه در سازمان هاي بزرگ رسالت استقرار، توسعه و نظارت بر اين فناوري ها بر عهده واحدهايICT مي باشد. كه بر حسب تنوع و حجم كار از متخصصين مختلفي تشكيل مي شود ولي به هر حال مديريت ICT در سازمان امري است كه بايد با نظارت مستقيم مدير سازمان همرا باشد. تا هماهنگ و همسو با ساير برنامه ها و كاركردهاي سازمان گام بردارد.

از جمله مهمترين گام ها و برنامه ها در مديريت و هدايت راهبرديICT در سازمان توجه به كاربران و افرادي است كه بايد از اين فناوري استفاده كنند. برگزاري دوره هاي آموزشي مبتني بر نباز سنجي گروههاي كاري، ترغيب و تشويق كارمندان و كارشناسان به استفاده ازIT در ابعاد كاري و حتي خصوصي و همچنين طراحي مدل هاي كوچچك و آزمايشي براي گسترش آگاهي و تجربه افراد مي باشد.


برچسب: ، اخبار تكنولوژي، انواع سيستماي اطلاعاتي، تازه هاي اطلاعات و فناوري، سيستم هاي اطلاعاتي، فناوري اطلات،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۳۱:۰۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :