اخبار فناوري و ديجيتال اخبار فناوري و ديجيتال .

اخبار فناوري و ديجيتال

روش صحيح مقايسه پردازنده ها با هم

پردازنده

واحد پردازش مركزي يا همان CPU كه با نام پردازنده و چيپست هم از آن ياد مي شود، قطعه ايست كه حكم مغز را براي يك كامپيوتر دارد و در نتيجه مي توان گفت كه مهم ترين جزء آن محسوب مي شود.

متاسفانه مقايسه قدم به قدم و دقيق دو پردازنده مختلف كار دشواري است و همين امر باعث مي شود كه در زمان خريد و انتخاب اندكي دچار سردرگمي شويد.

در مورد اين تراشه ها همانطور كه بارها و بارها در خبرها شنيده ايد، سرعت كلاك و تعداد هسته از جمله فاكتورها و مشخصه هايي است كه شايد شركت ها در زمان تبليغ محصولاتشان بيشترين مانور را روي آنها مي دهند، حال آنكه طبق گفته كارشناسان امر براي انتخاب صرفا نمي توان به اين دو مشخصه تكيه كرد.

نكته ديگر اينكه براي داشتن يك انتخاب خوب، نيازي به دانستن نحوه عملكرد يك CPU نداريد، هرچند كه دانش اندك در اين رابطه مي تواند سودمند واقع شود.

خبر خوشحال كننده ديگر در اين باره آنكه هم اكنون وبسايت هايي راه اندازي شده اند كه كارشان بررسي عملكرد پردازنده هاست و از همين رو، انتخاب و مقايسه اين قطعات با يكديگر به مراتب ساده تر از قبل شده. در اين مطلب قصد داريم شما را با نكات مهم و يا پيش پا افتاده اي كه در انتخاب تاثير گذار و يا بي اثر هستند آشنا نماييم.
سرعت كلاك همه چيز نيست

compare-cpu-processor

همانطور كه در بالا گفتيم سرعت كلاك و تعداد هسته ها دو فاكتوري هستند كه شركت ها بالاترين مانور را در زمان تبليغ محصولاتشان روي آنها مي دهند. سرعت كلاك پارامتري است كه با واحد «هرتز» سنجيده مي شود (مثلا ۳٫۱۴ گيگاهرتز) در حالي كه تعداد هسته ها با عباراتي نظير Dual-Core (دو هسته اي)، Quad-Core (چهار هسته اي)، Hexa-Core (شش هسته اي) و يا Octa-core (هشت هسته اي) مطرح مي شود.

تا مدت ها، باور عموم اينطور بود كه هر چه سرعت كلاك بالاتر باشد، پردازنده سريع تر است و تعداد هسته هاي بيشتر نيز سرعت آن را بالا مي برند. اما امروزه تكنولوژي پردازنده زياد هم به فاكتورهاي ذكر شده وابسته نيست زيرا حالا CPUها بخش هاي متعدد ديگري هم دارند كه در سرعت و نحوه عملكرد آنها دخيل هستند.

به طور خلاصه اگر بخواهيم بگوييم، سرعت و عملكرد كلي يك پردازنده با در نظر داشتن اين مساله تعيين مي شود كه وقتي تمامي بخش هاي آن در كنار هم و در يك چرخه واحد كلاك قرار گرفتند، چه ميزان محاسبات و فعاليت هاي رايانشي با استفاده از آنها قابل انجام خواهد بود.

براي نمونه اگر انجام تسك اكس به ۲ چرخه كلاك روي پردازنده A و يك چرخه روي پردازنده B نياز داشته باشد، آنگاه مي توان اينطور نتيجه گرفت كه CPU دوم حتي با وجود بالاتر بودن سرعت كلاك پردازنده A بهتر عمل مي كند.

در واقع سرعت زماني در نظر گرفته مي شود كه مي خواهيد از ميان دو CPU متعلق به يك خانواده با تعداد هسته هاي برابر يكي را انتخاب نماييد؛ به بيان ديگر اگر تلاش داريد دو پردازنده چهار هسته Core i5 از سري Skylake را با هم مقايسه نماييد آنگاه مدلي كه بالاترين سرعت كلاك را داشته باشد، سريع تر خواهد بود.
سرعت كلاك يا تعداد هسته ها لزوما به معناي عملكرد بهتر يك پردازنده نيست

در هر سناريوي ديگر، سرعت كلاك يا تعداد هسته ها لزوما به معناي عملكرد بهتر يك پردازنده نيست. از اين رو، چنانچه قصد داشته باشيد پردازنده هاي Core i3، Core i5 و Core i7 اينتل را با هم مقايسه نماييد آنگاه نه سرعت كلاك در اين امر دخيل خواهد بود و نه تعداد هسته ها. از طرفي اگر بخواهيد اينتل را با AMD يا يك پردازنده A10 اي ام دي را با مدل A8 و FX مقايسه نماييد آنگاه سرعت كلاك به تنهايي گوياي برتري يكي نسبت به ديگري نخواهد بود.
عملكرد تك هسته اي

compare-cpu-single-threaded

راز كوچك و البته ناخوشايندي كه در دنياي كامپيوتر وجود دارد اين است كه حتي اگر پردازنده اي با چهار هسته را خريداري نماييد آنگاه در زمان اجراي اپليكيشن ها ممكن است همگي آنها مورد استفاده قرار نگيرند.

اغلب نرم افزارهاي امروزي از نوع تك ريسه اي (single-threaded) هستند؛ بدان معنا كه اين برنامه ها به عنوان يك فرايند اجرا مي شوند و يك فرايند هم تنها روي يك هسته قابل اجراست. بنابراين حتي اگر پردازنده سيستم شما چهار هسته داشته باشد، عملكرد كامل و تمام عيار را در زمان اجراي اپليكيشن از هر چهار هسته آن دريافت نخواهيد كرد.

از همين رو ضرورت دارد كه قبل از انتخاب يك پردازنده، عملكرد تك ريسه اي يا تك هسته اي آن را نيز مد نظر بگيريد. البته اين را هم در نظر داشته باشيد كه همه شركت ها اين اطلاعات را علنا در مورد محصولات خود منتشر نمي كنند و براي همين لازم است از داده هاي موثق شركت هاي شخص ثالث از جمله تست هاي بنچمارك سايت Passmark استفاده نماييد.

فهرست كامل بنچمارك هاي انجام شده توسط اين شركت روي CPUهاي مختلف را مي توانيد از طريق اين لينك به دست آوريد با اين توضيح كه امتياز عملكرد تك هسته اي نيز براي همگي آنها مشخص شده است.
عملكرد كش اهميت بالايي دارد

كش از جمله مهم ترين بخش هاي يك CPU است كه متاسفانه كمتر به آن توجه مي شود. در واقع كشي كه مشخصات ضعيفي داشته باشد مي تواند باعث كند شدن عملكرد سيستم شما شود. بنابراين توصيه مي شود كه هميشه مشخصات كش يك پردازنده را قبل از خريد آن چك كنيد.

كش حكم رم براي پردازنده شما را دارد و اين يعني پردازنده از اين بخش براي ذخيره سازي تمامي كاركردهايي استفاده مي كند كه پيشتر انجام داده. به اين ترتيب، هر دفعه كه آن فعاليت ها مجددا از نو درخواست شوند، پردازنده مي تواند داده هاي مورد نيازش را به جاي اجراي مجدد يك فرمان از كش بگيرد و در نتيجه سرعت عمل بالاتري پيدا كند.

پردازنده ها سطوح مختلفي از كش را دارند كه از L1 شروع مي شود و به L3 يا L4 مي رسند و بايد در نظر داشته باشيد اندازه كش هايي را با هم مقايسه نماييد كه سطوح يكساني دارند. براي نمونه اگر يك CPU كش L3 چهار مگابايتي دارد و ديگري كش L3 شش مگابايتي دارد آنگاه مدل دوم انتخاب بهتري خواهد بود (البته با فرض اينكه سرعت كلاك، تعداد هسته ها و عملكرد تك هسته اي شان قابل مقايسه با هم باشد).
پردازنده هاي گرافيكي مجتمع را هم در نظر بگيريد

compare-cpu-amd-fusion

اينتل و AMD همانطور كه احتمالا مي دانيد CPUها و كارت هاي گرافيكي را با هم تركيب كرده و در قالب يك محصول واحد به نام APU عرضه كرده اند. پردازنده هاي جديد هم معمولا بدون نياز به يك كارت گرافيك جداگانه توانايي مديريت كردن احتياجات گرافيكي اغلب كاربران معمولي را دارند.

عملكرد اين چيپست ها هم بسته به نوع پردازنده اي كه در اختيار دارند ميتواند متفاوت باشد. مجددا بايد يادآور شويم كه اينجا هم نمي توان محصول AMD را با اينتل مقايسه كرد و حتي مقايسه مدل هايي كه به يك خانواده تعلق دارند هم مي تواند پيچيده باشد. براي مثال اينتل چيپست هاي گرافيكي Intel HD، Intel Iris و Intel Iris Pro را ارائه كرده اما يك مدل متعلق به خانواده Iris لزوما بهتر از انواع HD نيست.

در عين حال سري Athlon و FX اي اِم دي هم فاقد چيپ هاي گرافيكي هستند اما بيشتر از سري A (نوع APU) قيمت دارند، بنابراين اگر از اين دو سري خريد نماييد لازم است كه در كنار آنها كارت گرافيك هم تهيه نماييد.

compare-cpu-futuremark-3dmark

خلاصه كلام اينكه پردازش گرافيكي روي CPU مي تواند بسيار سردرگم كننده باشد اما باز هم لازم است كه در زمان خريد به اين فاكتور توجه نماييد. بهترين راه البته اين است كه از بنچمارك هاي شخص ثالث براي اين منظور كمك بگيريد و از توصيه هاي آنها بهره بجوييد.

يكي از اين بنچمارك ها ۳DMark نام دارد كه توسط شركت Futuremark طراحي شده و از جمله بهترين ابزارهاي تست گرافيكي ارائه شده براي ويندوز است. براي استفاده از اين بنچمارك هم كافيست كه امتياز فيزيك (Physics Score) ارائه شده براي پردازنده مد نظرتان را چك كنيد و سپس آن را با ديگر موارد ذكر شده در فهرست پردازنده هاي Futuremark مقايسه نماييد. با اين كار احتمالا نگاه روشني در مورد برتري پردازنده هاي مختلف در حوزه گرافيكي خواهيد داشت.
بهترين راه براي مقايسه CPUها

همه مواردي كه در بالا به آنها اشاره گرديد، باعث مي شوند كه مقايسه CPU كاري اندك دشوار براي كاربران عادي شود. حال سوال اينجاست كه چطور بايد تشخيص داد كدام محصول براي خريد بهترين است؟ در اينجا به برخي نكات براي اين منظور اشاره مي كنيم.

ساده ترين و بهترين راه اين است كه سري به سايت CPUBoss بزنيد. اين سايت پردازنده هاي مختلف را به صورت دو به دو با هم مقايسه كرده، به آنها امتياز مي دهد و تفاوت هايشان را به شيوه اي كه براي اهالي غير فن قابل درك باشد توضيح مي دهد.

در نظر داشته باشيد كه CPUBoss بنچمارك اختصاصي براي خود ندارد و در مقابل اين اطلاعات را از منابع مختلفي نظير PassMark، PCMark، CompuBench، GeekBench، SkyDiver و موارد ديگر دريافت مي كند و به لطف آن ديگر نيازي نيست كه براي انتخاب بهترين گزينه به سايت هاي مختلف سر بزنيد.

لذا مي توان گفت كه امتياز CPUBoss پارامتري بسيار خوب براي خريد و انتخاب شماست با اين توضيح كه هر پردازنده اي امتياز بالاتري را به خود اختصاص دهد بهتر خواهد بود. اين وبسايت حتي پردازنده هاي گرافيكي مجتمع را نيز با هم مقايسه مي كند و به شما مي گويد كه كدام APU بهترين عملكرد را در زمينه گرافيكي دارد.

در صورتي كه به اطلاعاتي بيشتر از آنچه توسط CPUBoss ارائه مي شوند نياز داريد توصيه مي شود از ابزار بنچمارك AnandTeck نيز براي اين منظور استفاده نماييد. در اين سايت مي توانيد به بنچمارك هاي مملو از جزئياتي دسترسي پيدا كنيد كه توسط يكي از بهترين وبسايت هاي مستقل نقد سخت افزاري در دنيا انجام شده اند و حتي دو پردازنده را با هم مقايسه نماييد.
ديگر فاكتورهاي دخيل در عملكرد يك پردازنده

وقتي حرف از عملكرد كلي به ميان مي آيد، بايد در نظر داشت كه پردازنده شما به اندازه باقي قطعات سخت افزاري دستگاه خوب عمل مي كند؛ به اين ترتيب، اگر پردازنده فوق العاده اي داشته باشيد و تنها دو گيگابايت رم برايش در نظر گرفته شده باشد آنگاه قطعا سرعت آن با محدوديت هايي روبرو خواهد بود.


برچسب: ، اخبار فناوري، انواع پردازنده، راهنمايي عمومي پردازنده ها، پردازنده هاي پند هسته اي، پردازنده چيست،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۳۴:۱۳ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :